Post Plaza Hotel en Grand Café Leeuwarden

Door Vincent Nijhof – Deze keer ben ik  afgereisd naar Friesland en bracht een bezoek aan het onlangs gerenoveerde Post Plaza Hotel & Grand Café Leeuwarden.

Betty bezocht dit hotel al eens eerder tijdens een bezoek aan Leeuwarden en was er al zeer te spreken over. Maar na de verbouwing is het zeker de moeite waard om een kijkje te komen nemen. Lees hier mijn review van het prachtige Post Plaza hotel & Grand Cafe Leeuwarden.

Onderweg en rijdend over de afsluitdijk kwamen we erachter dat we eigenlijk nog nooit Leeuwarden als stad hebben bezocht. Wij hebben wel Harlingen en Sneek aangedaan als we een weekend naar Friesland gingen.

Eenmaal aangekomen in het Friese Leeuwarden was het even zoeken naar een parkeerplaats. Het Post Plaza hotel heeft slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar en het advies is ook om deze direct mee te reserveren bij een hotelboeking.

Post Plaza Hotel

Het Post Plaza hotel is een samenvoeging van prachtige statige panden, waarbij oude elementen gecombineerd worden met hedendaags design. En dit karakteristieke 4 sterren hotel heeft net een grootse verbouwing achter de rug.  Wij waren meteen onder de indruk van het monumentale pand dat centraal is gelegen in Leeuwarden. De rode loper bij het hotel geeft je meteen een warm en speciaal welkom, als gast zijnde.

Bij het inchecken werden we vriendelijk te woord gestaan door Erika die ons persoonlijk(!) naar de kamer begeleide. Daarmee kregen we tevens een korte rondleiding door het hotel.

Ze vertelde dat het Post Plaza Hotel is gelegen in een oud bankgebouw en deze had tot vorige jaar 40 kamers ter beschikking. Door de recentelijke verbouwing van 8 maanden heeft een samenvoeging plaatsgevonden met het naastgelegen oude postkantoor uit 1902. En nu is het aantal kamers verdubbeld. We liepen door een glazen doorloop van het oude bankgebouw naar het postkantoor, een mooie oplossing om de twee gebouwen onderling met elkaar te verbinden.

Onze kamer in het Post Plaza Hotel

We keken onze ogen uit toen we op weg waren naar onze kamer. En we vingen een glimp op van het nieuwe inpandige Grand Cafe. Ik kon niet wachten om hier straks te komen kijken en proeven. Eenmaal aangekomen in de kamer werden we verrast door een combinatie van hedendaags ontwerp en een sfeer die de jaren dertig uitademt. Een oude kledingkast en een prachtige design kroonluchter stelen de show. Maar ook het heerlijke king size bed en de Nespresso machine is de vermelding waard. De badkamer is stoer en modern en voorzien van een heerlijke grote stortdouche en complementaire badkamer accessoires.

Het Grand Café

Eenmaal opgefrist liepen we met volle verwachting naar het Grand Café. Bij het binnentreden viel ons op hoe immens groot en hoog de ruimte is. In het midden van het Grand Café staat een echte eye catcher: de enorme vierkante grand café bar waar je een goed uitzicht hebt over het geheel.

Vergaap jezelf aan muurschilderingen met een knipoog naar post gerelateerde zaken zoals: een postbode op een brommer en de film The postman always rings twice, maar ook postzakken bij de open keuken. Door de hoge gordijnen worden er verschillende intieme ‘huiskamers’ en nisjes gecreeerd, waarin zowel jong als oud zich thuis voelt.

Eten in het Post Plaze Grand Cafe

Wat ons opviel was de keuze voor water met munt, sinaasappel of citroen, vaak is er alleen tafel water beschikbaar. Pluspunt! Daarnaast heeft het Crand Café ook een mooie wijnkaart met Spaanse, Italiaanse en Franse wijnen.

De Chef Kok Robert de Vries kwam zich voorstellen en zei ‘what you see is what you get’, no nonsens wat precies aansluit bij een Grand Café.

Dit eet je bij Post Plaza Hotel Grand Cafe Leeuwarden

Voorgerechten / borrel:

We begonnen met een Flamkuchen: een dun laagje deeg wat het uiterlijk heeft van een pizza.. Wij kregen de klassieke versie met dunne ringen gesneden verse prei, crème fraîche en reepjes gerookte spek begeleid met een Tsjoch Post-Plaza mousserende wijn uit de Loire streek.

Vitello Tonato, gebraden kalfsmuis met tonijn-konoflookmayonaise, rucola sla, croutons en kappertjes.

Garnituur met warme en koude hapjes zoals Friese Salami, droge worst, Courgette gemaakt door een biologische boer uit Heerenveen

Gravad Lax, 48 uur gezouten Noorse zalm deze is gemarineerd met dille, mosterd en zeezoutmarinade.
Wij kozen bij deze proeverij voor een mooie Sauvignon Blanc uit de Loire streek.

Hoofdgerecht:

Voor het hoofdgerecht konden we genieten van het uitzicht op de open keuken waar de keukenbrigade hard aan het werk was. Een open keuken heeft voor ons een meerwaarde aangezien je de passie van de mensen ziet en dat de gerechten met liefde en zorg worden bereid.

Mijn vrouw besloot om voor de gegrilde halve kreeft te gaan, gekookt in een kruidenbouillon, geserveerd met spinazie, Bildstar aardappeltjes uit de oven en een citroen Hollandaise saus. De citroen zorgde ervoor dat het geheel niet te machtig werd en de eerder gekozen Sauvignon Blanc paste er goed bij.

Mijn keuze viel op de Tournedos de Vriessinie met geroosterde groenten, geschaafde truffel die door de chef-kok zelf aan tafel werd geraspt, heel erg leuk met verder  gebakken ganzenlever, jus van Boomsma Beerenburg en dikke verse frieten op een krant 😉 begeleid met een stevige Carmenère uit de Colchagua Valley in Chili Het hoofdgerecht was voor ons beiden een echt hoogtepunt met heerlijke smaaksensaties.

Dessert

Wij hadden de eer om twee desserts van de kaart te mogen proeven. We moesten wel lachen om de grappige namen van de desserts zoals een kaart van Oma bestaande uit Friesch Suikerbrood bavarois met vanille ijs en kaneelschuimpjes en een brief van oom Wiebe met Venetië Sobertijs van sinaasappel en limoen, limoncello met merengue.En daarnaast huisgemaakte bonbons en chocoalde. Het was veel maar oh zo heerlijk!

Gin Tonic (soort van dessert 2.0)

Maar… de avond was nog niet ten einde want we kozen ervoor om niet de stad in te gaan maar plaats te nemen aan de grandioze grand café bar voor een proeverij van verschillende Gin-tonics.

Voordat we begonnen kregen we van het enthousiaste bar personeel een uitleg van de nieuwe hype, de Vermouth is terug. Het was even wennen maar al gauw smaakte het naar meer.

Wij waren verrast van de kaart met unieke Gins zoals Monkey 47, Gin Mare, Copperhead etc.

Vele mooie Gin-tonics later liepen we na een geslaagde avond naar onze mooie kamer terug voor de benodigde nachtrust.

De volgende morgen in het Post Plaza Hotel

Na heerlijk rustig geslapen te hebben begonnen we vroeg aan een uitgebreid ontbijtbuffet. We waren onder de indruk van de keuze uit verschillende soorten brood zoals speltbrood, landbrood, waldkorn, kaiserbolletjes, hartig en zoet beleg, roerei met spek en worstjes, boerenyoghurt met verschillende ontbijtgranen en vers fruit, een ruime keuze aan sappen en heerlijk Post-Plaza koffie. Vergeet trouwens niet de wentelteefjes van Friesch suikerbrood in de keuken te laten klaarmaken. Mocht je trouwens een echte kater hebben dan is er een mogelijkheid voor een anti kater ontbijt met een gebakken ei met spek, een dubbele espresso, jus d’orange en natuurlijk een paracetamolletje.

Bij het uitchecken keken we een beetje weemoedig om ons heen want we wilde eigenlijk het hotel niet verlaten maar het was nu tijd om Leeuwarden te verkennen. Na een lange stadswandeling vol met geschiedenis reden we terug van een prachtig weekend en kunnen we zeggen ‘wij komen terug!’ want er is nog zoveel te ontdekken in Leeuwarden.

Wij zeggen Tsjoch!!!

• Grand Café is indrukwekkend ondanks de enorme ruimte voelt het toch heel sfeervol en warm aan.
  • Prachtige nieuwe ruime kamers, goede bedden, een elke kamer is voorzien van een Nespresso koffie machine en een stoere badkamer.
  • Heel vriendelijk en enthousiast personeel over alle afdelingen heen
  • Indien mee gereserveerd een (betaalde) parkeerplek achter het hotel
  • Gratis gebruik van Spa faciliteiten in het hotel.
  • Op 5 minuten loopafstand van het centrum en toch rustig gelegen.
  • Mooie kaart met diverse traditionele Friesche gerechten.
  • Rookvrij hotel  en er is een fietsenverhuur.

• Parkeren: Indien geen parkeerplek mee gereserveerd veelal geen plek achter het hotel
  • Wij kregen het raam in de kamer niet open
  • Serveer Gin-tonic in andere glazen

Review:    Prijs: €      Eten: 8    Service: 8.5   Decor: 9.0    Totaal:  8.5

Post Plaza Hotel & Grand Cafe
Tweebaksmarkt 27, Leeuwarden,
Telefoon: 058- 2159 317
www.post-plaza.nl
Tot de volgende keer! Gegroet, Vincent

Voor deze review was ik uitgenodigd door Post Plaza Hotel & Grand Cafe, maar deze post bevat 100% mijn eigen mening en beleving. Lees hier meer over op onze disclaimer pagina.

Vincent Nijhof

Fotograaf Reiziger Levensgenieter Foodblogger Creëert eigen werkelijkheid

View Comments

Recent Posts

Gezond Koningsdag Ontbijt (video)

Vanavond en morgen barsten de festiviteiten los en kleur heel Nederland Oranje. En zelfs tijdens…

2 weken ago

Traybake met Lekkerbekjes

Heb je weinig tijd of zin om te koken? Dan kan een simpele 'traybake' zoals…

Iberico Rib fingers met BBQ saus

Zijn we gezegend met heerlijk voorjaars? Dan is het zeker tijd om die barbecue weer…

2 weken ago

15x Oranje recepten voor Koningsdag

De lekkerste recepten voor Koningsdag op een rijtje. Met deze oranje recepten voor koningsdag wordt…

Galette met champigons en kastanjes

Ben je op zoek naar hartige recepten met voorgekookte kastanjes? Dan moet je eens deze…

3 weken ago

Aperol Spritz cocktail

Hou je van sinaasappel in je drankje? Probeer dan een deze Aperol Spritz cocktail! Aperol…