Print

Recept: Muhammara dip

recept muhammara dip met paprika en walnoten © bettyskichen.nl

Ga je binnenkort weer borrelhapjes maken? Naast de bekende hummus, of baba ganoush zet je ook dit recept voor muhammara op je lijstje! Deze eenvoudige dip met geroosterde paprika en walnoten is een tikkeltje zoet en past perfect bij pita broodjes of stukjes groenten. 

Ingredients

Scale

( * Je kunt de granaatappel melasse ook vervangen door 2 el balsamico azijn en 2 eetlepels honing.)

Voor erbij:

Instructions

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden (180 hetelucht).
  2. Halveer de paprika’s en verwijder de steel en zaadlijsten. Leg de paprika’s op een bakplaat bekleed met bakpapier. Bestrooi met wat olijfolie en bestrooi met peper en zout. Rooster de paprika’s 30 minuten in de oven.
  3. Ondertussen pel je de knoflook en snijd fijn. Pers tevens de citroen uit en vang het sap op. Tip: prik met een vork in de citroen om meer sap los te maken.
  4. Haal de paprika;s uit de oven en laat op de bakplaat afkoelen. Verwijder eventuele zwarte vellen.
  5. Doe de knoflook, granaatappelmelasse, walnoten, citroensap, komijn en cayennepeper in de kom van je keukenmachine. Voeg de geroosterde paprika’s toe en meng alles tot een grof mengsel. Proef tussendoor even de dip en breng desnoods nog wat meer op smaak met zout & peper of zelfs citroen.
  6. Serveer direct of bewaar in de koelkast in een afgesloten bakje (max. 1 week).

Eet smakelijk!

Notes

Serveertip!  de muhammara dip eet je met wat flatbread of afgebakken pita’s. Gebruik zelfs als boterham beleg – lekkere dikke plak zuurdesembrood! – en verkruimel er dan feta kaas overheen!  

Keywords: dip, granaatappel, komijn, walnoten, pitabrood