Print

Recept: Glutenvrije Kruidnoten met Quinoa

Kruidnoten, pepernoten en speculaas horen nou eenmaal bij het Sinterklaas feest. Speciaal voor de gevoelige buikjes kun je nu ook glutenvrije kruidnoten maken met quinoa. Een heerlijk tussendoortje voor op deze feestelijke dag!

  • Author: Het Grote Sinterklaas Kookboek
  • Prep Time: 10 minutes
  • Cook Time: 30 minutes
  • Total Time: 1 hours 10 minutes
  • Yield: 40-45 kruidnoten 1x
  • Category: Sinterklaas
  • Cuisine: Hollandse Keuken

Ingredients

Scale
  • 100 gram quinoameel,
  • 1 theelepel bakpoeder,
  • 50 gram donkere basterdsuiker of oersuiker,
  • 1 1/2 theelepel speculaaskruiden (of zelfgemaakte pumpkin spice kruiden)
  • 40 gram roomboter, op kamertemperatuur
  • 2 eetlepels (plantaardige) melk.

 Extra:

  • Huishoudfolie
  • Een bakplaat bekleed met bakpapier

 

Instructions

  1. Snijd de roomboter in blokjes. Kneed vervolgens het quinoameel ,bakpoeder, suiker, speculaaskruiden, roomboter en melk met de hand samen tot een compacte deegbal. Wikkel het deeg in huishoudfolie en stop in de koelkast. Het deeg dient minstens 30 minuten te rusten.
  2. Verwarm de oven voor op 175 graden / 160 hete lucht. Bekleed tevens een bakplaat met bakpapier.Glutenvrije Kruidnoten met Quinoa
  3. Haal het deeg uit de koelkast en rol er balletjes van ter grote van een knikker. Je zult ongeveer 40-45 stuks kunnen maken met dit recept.
  4. Leg de quinoa kruidnoten op de bakplaat. Zorg dat je een kleine tussenruimte aanhoud en druk de balletjes met de duim een beetje plat.
  5. Schuif de bakplaat in het midden van de voorverwarmde oven en bak ze in 15 minuten goudbruin en gaar. Laat daarna de quinoa kruidnoten afkoelen op een rooster. Bewaar ze in een luchtdichte trommel.

Eet smakelijk!

Groetjes, Betty

Notes

TIP: Deze glutenvrije kruidnoten met quinoa zijn perfect om gewoon uit het vuistje te eten, maar je kunt er ook deze kidsproof pepernoten tiramisu van maken.