Print

Recept: Chaffles – wafels met kaas keto

Volg jij het ketogeen dieet of eet jij zoveel mogelijk low carb? Dan moet je zeker deze glutenvrije Chaffles wafels met kaas uitproberen! Door mozzarella en eieren te mengen tot wafelbeslag bak je zelf heerlijke kaaswafels voor een keto proof ontbijt of lunch. Voeg nog meer vetten toe door middel van uitgebakken spek en geniet zonder honger!

  • Author: Betina Oostveen
  • Prep Time: 5 min.
  • Cook Time: 5 min.
  • Total Time: 10 min.
  • Yield: 1 persoon 1x
  • Category: Ontbijt
  • Cuisine: Amerikaanse keuken
  • Diet: Gluten Free

Ingredients

Scale
  • 2 eieren 
  • halve bol mozzarella (ca 60 gr)
  • 1 eetlepel amandelmeel
  • 1 tl kokosmeel
  • 10 gr geraspte goudse kaas
  • 3 strips ontbijtspek (ca. 40 gr)
  • 2 el zero carb pancake syrup (bijv. Walden Farms of Good Good)

Extra:

Instructions

  1. Stop de eieren in de mengkom van de foodprocessor. Breek de mozzarella in stukken en voeg toe. Breng op smaak met een snuf peper en een klein beetje zout (hoeft niet perse). Pulseer het geheel even kort.
  2. Heb je geen foodprocessor in huis? Snijd of rasp de mozzarella fijn en kluts de eieren alvast op voorhand.
  3. Schep het amandelmeel en kokosmeel erbij en mix het geheel nu goed door. Giet in een schenkkannetje en laat eventjes staan. Verwarm ondertussen het wafelijzer voor.
  4. Ondertussen verwarm je een koekenpan of bakplaat voor en bak hierop de spekrepen uit en licht krokant. 
  5. Vet het wafelijzer lichtjes in met de bakspray en giet het Chaffels beslag over de platen. Bestrooi met een beetje van de geraspte kaas en sluit het ijze. Bak in een paar minuten de wafels mooi lichtbruin en gaar. Met dit recept kan ik maar liefst 2 XL wafels maken en dat is echt genoeg voor 1 persoon. 
  6. Haal de Chaffels wafels met kaas uit de vorm en serveer op een bord. Leg de krokante spek bovenop en lepel hier de zero carb syrup overheen. Serveer direct!

Eet smakelijk! Groetjes, Betty

Notes

De meelsoorten in dit recept zijn overigens optioneel. Ik vind dat ze de chaffles echt wat meer structuur geven en hij beter in vorm is. Maar je mag het ook compleet achterwege laten.  

Ook lekker: serveer de chaffles met 1-2 eetlepel(s) roomkaas, eventueel met wat gesnipperde bieslook. Of… serveer met gesneden sla en rauwkost als je voor een meer hartige brunch gaat.

Nutrition

Keywords: wafels, kaas, mozzarella, eieren, low carb, keto, ontbijtspek