Print

Recept: Havermoutpap maken (how to)

Als je denkt dat havermoutontbijtjes saai zijn, think again! Op deze site vind je heel veel inspiratie voor glutenvrije havermout recepten en tijdens deze koude herfstdagen is havermoutpap maken de orde van de dag. En dat is elke keer weer een feestje!

  • Author: Betina Oostveen
  • Prep Time: 5 min.
  • Cook Time: 5-15 min.
  • Total Time: 10 - 20 minuten
  • Yield: 1 persoon 1x
  • Category: Ontbijt
  • Cuisine: Hollandse keuken
  • Diet: Gluten Free

Ingredients

Scale
  • 50 gram (fijne) havermout
  • 300 ml (plantaardige) melk of water
  • optioneel: 0.5 tl kaneel

Voor erbij:

  • zaden & pitten: bijv. chiazaad, pompoenpitten of lijnzaad
  • noten: bijv. 3 halve walnoten of een lepel pindakaas
  • fruit: 1 portie fruit (meekoken of als topping)
  • overige: fijngehakte chocolade, gepofte quinoa, maple syrup of shotje koffie

Instructions

Bereidingswijze 1:

  1. Stop de havermout in een steelpannetje. Giet hier de melk of water bij en voeg ook direct de kaneel toe.
  2. Je kunt eventueel hier ook meteen wat zaden, noten of pitten aan toevoegen en meekoken. Stevige fruitsoorten in stukjes kan natuurlijk ook. Denk aan plakjes banaan, blokjes peer of geraspte appel.
  3. Breng het geheel aan de kook en verlaag daarna het vuur naar middelmatige temperatuur. Blijf tussendoor steeds roeren om aanbranden te voorkomen. Fijne havermout dient 4- 5 minuten zachtjes door te koken. Grove havermout heeft zo’n 10-15 minuten nodig. 

 

Bereidingswijze 2:

  1. Stop de havermout en de kaneel in een steelpannetje. 
  2. Je kunt eventueel hier ook meteen wat zaden, noten of pitten aan toevoegen en meekoken. Stevige fruitsoorten in stukjes kan natuurlijk ook. Denk aan plakjes banaan, blokjes peer of geraspte appel.
  3. Giet hier vervolgens 150 ml gekookt water overheen. Sluit de pan met de deksel en laat minstens 10 minuten staan. (Tip: bak ondertussen lekker wat fruit voor topping – zie notes)
  4. Haal de deksel van de pan en giet 150 ml plantaardige melk op de geweekte havermout. Plaats de pan op het vuur en breng het geheel aan de kook. Verlaag daarna het vuur naar middelmatige temperatuur. Blijf tussendoor steeds roeren om aanbranden te voorkomen. Fijne havermout dient 1- 3 minuten zachtjes door te koken. Grove havermout heeft zo’n 2 – 3 minuten nodig. 

Enjoy! Groetjes, Betty

Notes

Top je schaaltje havermoutpap af met bijvoorbeeld gebakken fruit. Hiervoor zijn stevige fruitsoorten zoals bananen, peren, appels en perzikken ideaal. Was en snijd in plakken. Verwarm wat boter in een koekenpan en bak het fruit aan weerszijden. Bestrooi met (kokosbloesem) suiker of lepel er wat honing overheen. Zodra het begint te plakken (karameliseren) schep je uit de koekenpan op de havermoutpap.

Keywords: havermout, havermoutpap, ontbijt, melk, fruit, noten